Wat is phishing en fraude?
Valse e-mails en sms'jes worden gebruikt om persoonlijke gegevens te verzamelen en er voordeel uit te halen. Dit kan leiden tot financieel verlies, identiteitsverlies en andere ernstige negatieve gevolgen. Phishing wordt gebruikt om persoonlijke gegevens zoals creditcardnummers, wachtwoorden of andere persoonlijke of financiële informatie te stelen. De ontvanger wordt misleid om het bericht te openen, dat als sms of e-mail kan worden ontvangen. Deze bevat gewoonlijk een geïnfecteerde URL die zal leiden tot de onthulling van persoonlijke gegevens.
Hoe identificeer je fraude en phishing?
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om jezelf te beschermen. Phishing-e-mails en -sms'jes kunnen eruit zien alsof ze afkomstig zijn van een bedrijf dat je kent of vertrouwt: een bank/creditcardmaatschappij, een sociale netwerksite of een webwinkel. Phishing e-mails en sms'jes vertellen vaak een verhaal om je te verleiden tot het klikken op een link of het openen van een bijlage. Dat kan:
- Zeggen dat ze een verdachte activiteit of aanmeldingspogingen hebben opgemerkt
- Beweren dat er een probleem is met je account of je betalingsgegevens
- Zeggen dat je enkele persoonlijke gegevens moet bevestigen
- Een valse factuur toevoegen
- Op een link klikken om een betaling te doen
- Zeggen dat je in aanmerking komt om je te laten registreren voor een terugbetaling van de overheid...
Wat kan je doen om fraude en phishing te voorkomen?
Als bedrijf
- Gebruik steeds hetzelfde nummer of shortcode. Dit schept vertrouwen. De ontvanger weet wie de afzender is.
- Communiceer duidelijk merknaam of bedrijfsnaam. Geef altijd een uniforme afzender voor elk bericht.
- Geef ontvangers de mogelijkheid je te contacteren voor hulp of vragen.
- Als je een URL communiceert, zorg dat dat deze zeker jouw bedrijfsnaam bevat en er vertrouwelijk uitziet.
- Zorg dat je bericht foutloos is. Grove spelling- of taalfouten komen malafide over.
- Dwing de ontvanger niet tot acties maar vraag er naar. Laat ze bij enige twijfel de mogelijkheid om je te contacteren.
Als particulier
- Haast je niet om op een link te klikken of om iets onmiddellijk te doen.
- Kijk naar de domeinnaam, niet alleen naar de afzender en zoek naar een foutieve combinatie...
- Kijk naar de e-mail structuur zelf - soms is het slecht geschreven (automatische vertaling)
- Zoek naar verdachte bijlagen - dit is waar 90% van de aanvallen gebeuren.
- Controleer de grammatica van het bericht en zoek naar een impliciet gevoel van urgentie.
- Gevoelige gegevens worden meestal niet per SMS of e-mail verstuurd door vertrouwde dienstverleners.
- Ontvang je het bericht onverwacht? Zorg ervoor dat je de sms of e-mail kan relateren aan een bepaalde aankoop of context.
Wil jij je klanten helpen om phishing te vermijden en vertrouwen creëren? Neem dan contact op met Smstools!